Freeboys 2003 aneb zase naši východní sousedé

Bob
28.června - 5. července 2003

Rok 2002 řádně prověřil motorkářského ducha všech zúčastněných a ukázal v jaké sestavě asi budeme dále cestovat. V roce 2003 příliš velké plánování neprobíhalo, spíše se uvažovalo o pohodové projížďce za málo peněz osvědčeným východním směrem. Jako zpestření naší cesty měl fungovat Alfi na půjčené rozzuřené jawce a Hynek na nové "bramboře" spolu s již tradičním baťohem Michalem. Tak jako skoro každý rok se vyráželo ráno 28.6.2003 z Litoměřic od mojí garáže a dokonce včas! První metry vedly k pumpě AGIP kde se fotíme :

Martin - Yamaha XV Virago 535 (turista)
Bob - Aprilie Pegaso 650 (zapisovatel)
Pavel - Aprilia Pegaso 650 (hlavní mechanik)
Hynek - BMW R 850 R (taxikář)
Michal - spolujezdec BMW R 850 R (batoh a někdy navigátor)
Petr "Alfi" - JAWA 350/639 (šílený driver)

Sobota 28.6.2003 - Akce začala pohodovou cestou, kterou přerušujeme v Nymburce a sledujeme závody motorek. Dále pak zastavujeme až v Kutné hoře a obdivujeme kostel zasvěcený místní patronce svaté Barboře. Odtud pokračujeme do Vysokého Mýta na festival a tuning show, které se účastnili Tři sestry, Sahula a náš kamarád Rosťa, od kterého byla zapůjčena jawička pro Alfiho. Na místo jsme dorazili již v dobré náladě posilněni občasnými zastávkami u čerpacích stanic (hospod) a po velkých dohadech u brány se nám podařilo zaparkovat stroje a mohli jsme se vyrazit bavit. Tuto zábavu odnesli Hynkova a Pájová nová přilba. Moc jim nesvědčilo poskakování po místním asfaltu.

Neděle 29.6.2003 - Ráno nás probudil hluk, který nám po včerejšku nedělal moc dobře. Po rozlepení očí jsme zjisti-li, že se do místního závodního areálu sjíždějí vozy (nebo spíše vraky). Nezbylo než zabalit věci a rychle vyrazit jinam na dobrou snídani. To se nám daří v Litomyšli, kde také prohlížíme místní koncertní sál (Janáčkova Litomyšl) a místní zámek. Cesta nás dál dovedla až do Šternberku k bufetu pod hradem. Tam nám předvedl Alfi parádní kousek, když se na poslední chvíli vyhýbal, s nebrzdící jawkou, bloudícímu Hynkovi, který jen s vyděšeným výrazem očekával střet. Úsměv na tváři to vyloudilo u všech přihlížejících. Pak jsme již celkem v poklidu dojeli do kempu u Hlučína. Strávená noc u místního rybníku byla hotové utrpení. Příval komárů nebral konce. Až ranní vítr nás nechal v poklidu usnout.

Pondělí 30.6.2003 - Ani dnešní probuzení nebylo v poklidu. Ranní větřík, který odehnal komáry se postupně měnil v orkán a tak po rychle pomoci místním kempařům opět balíme a vyrážíme na cestu. Tentokrát k muzeu historických opevnění z 2. světové války. Bohužel je pondělí a tak zavřeno. Alespoň na místě provádíme malou rekonstrukci místních bojů za pomoci šišek a malých kamínků. Když dochází drobné střelivo raději, z bezpečnostních důvodů, ukončuji mač a prohlašuji, že se nám s Hynkem podařilo pevnost uhájit před dotírajícím nepřítelem. Nasedáme na stroje, projíždíme ještě okolní rozbořené pevnůstky a pokračujeme dále do Kopřivnici. Zastavujeme u muzea Tatry, ale opět je zavřeno. V Rožnově pod Radhoštěm tankujeme a zastavujeme na občerstvení. Tam zjišťuji to co jsem již tušil. Zapomněl jsem Zelenou kartu doma na stole. Naštěstí na slovenských hranicích není problém. Pak již v poklidu dojíždíme do vyzkoušeného kempu u Oravské přehrady. Po odstavení motorek se jdeme s Martinem zaplavat a zbytek tradičně bez odkladu usedá ke stánků, kde je po chvilce doplňujeme.

Úterý 1.7.2003 - Konečně klidná noc. Po snídani vyrážíme na polské hranice. Tam už mám smůlu a musím pojištění zaplatit. Naštěstí to je něco kolem 150,- Kč. Projíždíme Zakopané a obdivujeme celodřevěné domky a dokonce i kostel. Je tu všude draho a tak až na hraničním přechodu po objetí Tater utrácíme poslední Zloté za místní pivo. Nic moc. Dokončujeme kolečko kolem Tater a pokračujeme až do kempu Kováčová u Zvolena. Tam probíhá ochutnávka místních piv a vodky. Na pár jedincích si vybírá krutou daň. Nakonec ani nestavíme stany.

Středa 2.7.2003 - Vstáváme brzy a objevujeme stánek přímo v kempu s českým výčepním a Gambrinusem. No teď už to nedoženeme a vyrážíme na celodenní výlet do Budapeště. Místní teplé klima příliš nesvědčí jawičce a ta se občas přehřívá a ztrácí výkon. Jen jednou je však třeba zastavit a nechat jí vydechnout. Alfi dostává rady od zkušenějších borců jak se v takovém podnebí chovat ke vzduchem chlazenému dvoutaktu. Naštěstí si je bere k srdci a my můžeme směle pokračovat. V Budapešti se rozdělujeme na dvě skupiny a jdeme každý na prohlídku jiného břehu. Já s Martinem procházíme kolem sídla vlády, parlamentu a divadla. Zbytek vyráží na protější břeh. Při návratu nás na hranicích čeká kontrola zavazadel, ale jinak žádný problém. Zastavujeme u restaurace za Komárnem a po prohlídce okolí vyrážíme na večeři a pivko. Ke spánku uleháme v nedalekém poli.

Čtvrtek 3.7.2003 - Ráno nás budí nepříjemně zatažená obloha. Obava se mnění ve skutek a začíná pršet. Takže opět rychle zabalit, navléci pláštěnky a pryč. Čeká nás prohlídka velkolepého díla u Gabčíkova. Jsou to opravdu hory betonu a to ta větší část určitě není vidět. Počasí už nám moc nepřeje a občas nás skrápí déšť. I tak provádíme důkladnou exkursi. Po hrázi dojíždíme až do Bratislavy. Tam rovnou míříme na hrad. Ten nás děsí svým omšelým a neudržovaným stavem. Vše umocňuje okouzlující panoramatická vyhlídka na sídliště Petržalka a průmyslovou oblast. Z hradu míříme k další bratislavské panoramě, mostu SNP a restauraci Bystrica. Ta je již však zjevně delší dobu zavřena a nevyužívána. Zase nic. Znechuceně opouštíme město a směřujeme k naší další tradiční zastávce na Slovensku, do Krásné Vsi. tam se odehrává opět brutální pitka, po které doslova padáme za vlast.

Pátek 4.7.2003 - Po nádherné noci v duchnách po Martinově babičce balíme a připravujeme se na cestu zpět do Čech. Ještě za pěkného počasí přejíždíme hranice ve Starém Hrozenkovu a míříme na Brno. Kolem Uherského Hradiště nás čekají šílené silnice a spousta objížděk. To psychicky neunesl Martin a opouští naší společnost. Namířil to rovnou domů. My zajíždíme do Kyjova kde nás v místní hospůdce opět zastihuje déšť. Řeší to dvě pivka. V Brně potom míříme v Kývalce na Bosonohy a i přes zákaz v jezdu si projíždíme starý brněnský okruh. Fárinova zatáčka před Kohoutovicema je opravdu super. Po letmém startu z boxů jedeme po nudné dálnici směr domů. Za Velkou Biteší naše utrpení nabírá na obrátkách, když se spouští neuvěřitelný chcavec a šíleně se ochlazuje. To pro změnu těžce nese Michal, který nemá pláštěnku a ani teplé oblečení. Nechceme ho více trápit a tak míříme do Žďáru nad Sázavou kde se ubytováváme u Alfiho tety. Naštěstí jeho strejda a bratranec jsou také motorkáři, takže v tom není žádný problém (v garáži jim stojí krásný veterán BMW). Obcházíme ještě místní hospůdky, ale celková únava nás nakonec po chvíli zahání do pelechů.

Sobota 5.7.2003 - Opět ubrečené ráno a zima nás žene rovnou do pláštěnek. Ve Hvězdonicích se od nás odděluje Hynek a pospíchá do Prahy za svojí láskou. Michala nám, ale nechává na starost. Tak překládáme věci a nasedá k Pajovi. Zbytek cesty už je nuda a rutina. Konec dovolené byl trochu rozpačitý, ale celkově se dle zúčastněných vydařila a to je hlavní.

Zobrazit trasu Freeboys 2003 na větší mapě

Závěrečná bilance :

Celkem ujeté kilometry : cca 2.150 km

Na větší akce již po dovče nezbývá sil, ale i tak vyrážíme na MS Supermotárdů do Sosnové a nenecháme si ujít ani návštěvu Pekelných dolů u Zákup. Sezonu pak zakončujeme jako doprovod Súťi při jeho cestě ke svatebnímu obřadu v Libochovicích.